Tandartspraktijk Surhuisterveen wordt met liefde gerund door Ria van der Meer. Zij heeft zich samen met haar team gespecialiseerd in het behandelen van angstige patiënten en kinderen. Onlangs heeft ze een prachtig nieuw pand betrokken aan de Grensweg 5
Aanwezige specialisten
Bijzonderheden en extra's
Deze praktijk beoordelen? Als je patiënt bent bij tandartsenpraktijk Ria van der Meer en je deelt graag je ervaring met De Lieve Tandarts, klik dan hier voor het beoordelingsformulier (invullen kost je ca. 3 minuten van je tijd)
Of neem rechtstreeks contact op:
Bel 0512 360 619
Mail met: info@tandartssurhuisterveen.nl of bezoek de website van deze lieve tandarts in Surhuisterveen.
Wij zien je graag binnenkort in onze praktijk!
ARTIKEL in Friesch Dagblad 20-11-2018
Een bezoek aan de tandarts: voor de één is het een moetje tussen de bedrijven door, voor de ander een ware horrorervaring. Voor de laatste groep patiënten biedt de Lieve Tandarts uitkomst.
Ze krijgt na een behandeling wel eens een knuffel of een doos met gebak, vertelt tandarts Ria van der Meer uit Surhuisterveen. ,,Mensen zijn dan zo dankbaar dat de behandeling pijnloos en rustig is verlopen.”
Vorig jaar kreeg haar praktijk het predicaat Lieve Tandarts. Die titel wordt uitgedeeld door het landelijke bemiddelingsplatform De Lieve Tandarts, dat is opgericht in mei 2017. Van der Meer was de eerste tandarts in Fryslân die het predicaat kreeg.
,,Laatst zat er een imker in de behandelstoel. Van hem kreeg ik na afloop een pot honing. ,,Het is mooi om te zien dat mensen zo blij de deur uitgaan. Dat is voor hen namelijk vaak jaren anders geweest.”
Dat een Lieve tandarts meer in huis moet hebben dan alleen een zachte hand, blijkt als Van der Meer vertelt over haar werkwijze. ,,Met nieuwe patiënten doen we altijd eerst een intakegesprek. We nemen de tijd om de situatie van diegene te bespreken en we zorgen ervoor dat hier een passend behandelingsplan bij komt. Als de patiënt na deze intake meteen een controle wil, dan kan dat. Zo niet, dan maken we een nieuwe afspraak. Tijdens een behandeling nemen we de tijd om aan de patiënt uit te leggen wat er precies gaat gebeuren. We proberen eventuele angsten weg te nemen en door een praatje vooraf voelen veel mensen zich vaak al meer ontspannen.”
Schooltandarts
In haar praktijk heeft Van der Meer ook een psycholoog in dienst die twee keer per maand aanwezig is. Zij werkt met de methode EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing, red.) om de angst van mensen te verminderen. Dat gebeurt door aan de patiënt te vragen aan een nare ervaring bij de tandarts te denken. Ondertussen beweegt de psycholoog met haar vingers van links naar rechts.
Van der Meer: ,,Het is de bedoeling dat de patiënt haar vingers volgt. Door deze techniek slaat het brein de angstige ervaring anders op en is het mogelijk dat de angst vermindert. Deze EMDR-sessies worden opgebouwd totdat de patiënt klaar is voor een behandeling. Mocht die toch nog heel erg beginnen te kokhalzen tijdens een behandeling, dan is er ook een mogelijkheid om te behandelen met lachgas. Na die behandeling krijgen deze mensen vijf minuten lang zuurstof toegediend, zodat ze weer helemaal bij de tijd zijn. Het is dus effectief en veilig.”
Naast dit soort specifiek bedachte behandelmethoden, werkt Van der Meer ook met simpelere technieken: ,,Het is erg belangrijk dat de patiënt de regie houdt. Als hij of zij de hand omhoog doet, dan stoppen we. Daarnaast is mijn regel altijd: zeg wat je doet en doe wat je zegt.”
Kinderen
Van der Meer heeft zich ook gespecialiseerd in het behandelen van kinderen. ,,Ik heb vroeger kindertandheelkunde gestudeerd. Die specialisatie komt ook weer voort uit passie. Ik vind het belangrijk dat kinderen zonder angst naar de tandarts kunnen. Dat scheelt heel wat gedoe in hun latere leven. Een groot deel van angstige volwassenen is namelijk nog steeds bang voor de tandarts, omdat ze vroeger naar de schooltandarts moesten. Veel kinderen hebben pijnlijke behandelingen moeten ondergaan en dat heeft gezorgd voor een blijvende angst. Sowieso heerste er vroeger een ‘niet zeuren, gewoon doen cultuur’. Niet echt bevorderlijk voor kinderen met angst.”
Kinderen krijgen daarom in Van der Meers praktijk te maken met een andere aanpak. ,,Als ze angstig zijn, beginnen we met wensessies. De assistente legt stap voor stap uit wat er tijdens de behandeling allemaal gaat gebeuren. Ook laat zij alle instrumenten zien, die we allemaal namen hebben gegeven. Raceauto en brommer zijn bijvoorbeeld woorden die ons niet onbekend in de oren klinken. Als het kind klaar is voor een daadwerkelijke behandeling, dan zal de assistente daar bij blijven. Ook is de psychologe soms aanwezig, als zij EMDR met het betreffende kind heeft gedaan. Kinderen zien dus bekende gezichten om zich heen en zijn daardoor vaak meer op hun gemak.”
Houdgreep
Een van de patiënten wier leven aanzienlijk minder angstig is geworden door de behandelingen van Lieve Tandarts Van der Meer is de dochter van Ieneke Regensburg. Vijf jaar oud is Iris nu en ze kwam vijf maanden geleden bij deze praktijk.
,,Iris was panisch voor de tandarts door een heel nare ervaring”, vertelt haar moeder. ,,Ze moest tijdens dat tandartsbezoek door vijf man in de houdgreep worden gehouden, zodat ze in de stoel bleef. Toen ze hoorde dat ze weer naar de tandarts moest om gaatjes te vullen, werd ze ontzettend angstig. Ze kon niet meer slapen, had nachtmerries en huilde erg veel. Ik vond het echt verschrikkelijk. Het is erg naar om je dochter zo bang te zien.”
Maar sinds Iris naar de praktijk in Surhuisterveen gaat, is er veel veranderd. ,,Ze vindt het natuurlijk nog steeds niet superleuk, maar het gaat al stukken beter”, zegt haar moeder. ,,We waren nog verbaasd over hoe goed het ging de laatste keer”, vult Van der Meer aan. ,,Tijdens de behandelingen van Iris gebruiken we soms ook speelgoed. Zo telde ze een keer de tandjes van haar beer. Toen ze klaar was, zei ik: ‘Hartstikke goed! Mag ik nu jouw tandjes tellen?’ Ik kon gewoon haar tanden controleren, zonder dat ze in de houdgreep moest worden gehouden.”
Tijd voor verandering
Dat is ook precies het doel van het bemiddelingsplatform De Lieve Tandarts; mensen laten zien dat een rustige, pijnloze behandeling wel mogelijk is. Initiatiefnemer van het platform Jan Henk Nawijn kwam door zijn dochter op het idee om het platform te starten.
,,Onze oudste dochter heeft een verstandelijke beperking. Ze heeft een gevoelige mond en tandartsbezoeken zijn daarom moeilijk. We gingen met haar naar het Academisch Ziekenhuis in Groningen en daar werd ze behandeld door een tandarts die haar vertrouwen kon winnen. Die had echt tijd en aandacht voor haar. Toen we weer in de auto zaten en zei ze tegen me: ,,Lieve tandarts.” Toen wist ik dat ik daar iets mee moest gaan doen. De woorden ‘lieve’ en ‘tandarts’ hoor je normaal gesproken namelijk niet achter elkaar. Het leek me een mooie uitdaging om hier verandering in te brengen”, aldus Nawijn.
Het bemiddelingsplatform brengt patiënten en Lieve Tandartsen gratis bij elkaar. Aan patiënten vertelt het platform dat technieken van de vroegere schooltandartsen tegenwoordig niet meer voorkomen en dat de meeste behandelingen pijnloos kunnen worden uitgevoerd. Zo kan een tandarts bijvoorbeeld de mond voor-verdoven met een zalfje en daarna helemaal verdoven met een prik.
,,Heel veel mensen weten dit niet”, aldus Nawijn. ,,Wij brengen ze hiervan op de hoogte. De keuze om naar een Lieve Tandarts te gaan wordt de patiënt gemakkelijker gemaakt, omdat steeds meer praktijken zich aan willen sluiten bij het platform. Er zijn nu 65 praktijken aangesloten in heel Nederland. Tegen de tijd dat het oud en nieuw is, verwachten we dat het er honderd zijn.”
Onderzoek
Een praktijk krijgt echter niet zomaar het predicaat Lieve Tandarts. Hier gaat flink wat onderzoek aan vooraf. Nawijn: ,,Eerst doen we een vooronderzoek. We kijken hierbij naar de beoordelingen over de praktijk op internet. Als deze positief zijn, dan brengen we een bezoek aan de praktijk. We bekijken onder andere de receptie, behandelkamer, de voorzieningen en de website. Die is erg belangrijk, omdat dit het uithangbord van tandartsen is.”
Daarna volgen nog een vragenlijst en na de intake krijgt een praktijk een cijfer. Dat is wel onderhevig aan veranderingen, want patiënten kunnen nieuwe beoordelingen geven. ,,En wij kunnen soms onverwacht langskomen voor een inspectie. Op deze manier weten we vrijwel zeker dat de patiënt erop kan vertrouwen dat we een goede tandarts aanbevelen”, aldus Nawijn.
Tip
Op alle fronten lijkt het een goede manier om ervoor te zorgen dat mensen weer naar de tandarts gaan. Toch zit angst voor de tandarts vaak erg diep. Een laatste advies? ,,Angst voor de tandarts komt meestal door nare ervaringen in het verleden, maar dat is nu geweest. Neem contact op met een Lieve Tandarts of een tandarts waar je een goed gevoel bij hebt. Het is goed voor de gezondheid, maar ook voor het zelfvertrouwen. Tegenwoordig is er veel informatie over tandartsen op het internet te vinden. De informatie is er dus al, men moet het alleen wel lezen.”
En nog een tip voor ouders met bange kinderen: ,,Zeg nooit ‘Het doet geen pijn hoor!’, tijdens een behandeling”, waarschuwt Nawijn. ,,Dat wekt namelijk het idee dat het wel pijn zou kunnen doen. En wacht niet te lang met een tandartsbezoek. Als je regelmatig gaat, kun je eventuele narigheden herstellen en ergere problemen voorkomen. De behandelingen hiervoor kunnen veelal pijnloos worden uitgevoerd. De tandarts is niet meer zoals vroeger.”
Bron: Friesch Dagblad 20-11-2018